Start here

We houden ons in principe aan wat Terry Wahls aan etensmiddelen noemt in haar boek. Niet aan wat er in de recepten gebruikt wordt in haar boek want dan mag er opeens veel meer. En – zoals ze zelf zegt – hoe zieker je bent des te meer ‘hardcore’ moet je je aan het dieet houden.

Intussen hebben we echter ook het boek ‘Superfoods’ van ‘David Wolfe’ gelezen.  Een aantal van deze ‘superfoods’ hebben we opgenomen in het dieet, zeker van dr. Wahls goedkeuring. Bijvoorbeeld rauwe cacao, plankton en Goji-bessen. Haar eigen tuin staat overigens vol met Aronia-bessen die in haar boek niet eens voorkomen.

Waar ze ook met geen woord over rept, is het verlies van voedingsstoffen bij bakken, koken of bevriezen van voedingsmiddelen. Dit kan aanzienlijk zijn.  Bovendien kunnen sommige producten er veel  beter tegen dan andere.

Hoewel het helemaal niet de bedoeling is, val ik af door het dieet. Af en toe snak ik naar snoep of gewoon een broodje kaas. Maar het experiment duurt drie maanden, gevolgd door een uitgebreide evaluatie. Dan ga ik beslissen of het de moeite waard is om door te gaan.

 

Het is goed dat we een enorme administratie hebben bijgehouden. Veel dingen heb ik ooit aangemerkt als verbetering maar zijn gedurende het voortgaan van de tijd geheel uit mijn geheugen verdwenen. Dat is natuurlijk sowieso heel moeilijk bij een ziekte als MS. Gaat het beter door het dieet of doordat het gewoon af en toe beter gaat of doordat je toch weer wat hoop hebt?

Anderhalve maand geleden was ik nog in Heliomare, een revalidatiecentrum. Ik ben daar een aantal weken geweest om te leren darmspoelen. Ontzettend goor maar noodzakelijk omdat ik chronisch verstopt was. Sinds anderhalve week het Terry Wahls dieet heb ik het nooit meer hoeven doen. Zo veel fruit en groente daar kan geen verstopping tegenop.

Een andere positieve verandering is de warmte van mijn handen. Mijn voeten zijn nog steeds ijzig maar mijn handen zijn altijd  gloeiend warm. Misschien omdat je altijd aan het verteren bent of zo?

Het verslikken is veel en veel minder erg geworden. Het is zelfs vrijwel weg. En dat terwijl ik me zo vaak verslikte dat ik vaak het eten of drinken maar helemaal  uit- of zelfs afstelde.

Blog 20-03-2013

Het is 2013 en ik heb nu tien jaar de diagnose MS. Maar er is niet echt reden om te feesten. Al na 5 jaar bleek mijn MS secundair-progressief te zijn geworden. Inmiddels kan ik niet een meer staan en het is maar goed dat er gisteren een (zelf te bedienen) tillift is geïnstalleerd.

Mijn neuroloog kan al jaren helemaal niets voor me doen. Dus ik probeer het dieet dat bedacht is door Terry Wahls. Zij is een internist die zelf in 2000 de diagnose secundair-progressieve MS kreeg maar grotendeels weer functioneert  door haar dieet. Ze zegt overigens zelf dat ze ‘by no means cured’ is. Toch, zou ik, als ik foto’s zie van haar op de fiets en het paard graag met haar willen ruilen.

Ik ben nu iets langer dan 6 weken bezig. Ik volg niet alles strikt op. Het gaat me te ver om mijn vlees rauw te eten bijvoorbeeld.

Ik merk zeker positieve veranderingen maar het gaat me allemaal veel te langzaam. Dr. Wahls merkte voor het eerst grote veranderingen toen ze 3 maanden bezig was dus ik houd nog even vol. Nadelen van het dieet zijn onder andere de prijs (groenten en fruit, zeker biologisch, zijn heel duur en de bewerkelijkheid. Als mijn zus niet elke dag eten voor me zou maken, had ik het al lang opgegeven.

Dieet Nederlands

Bijna compleet in het Nederlands, de rest volgt

Terry Wahls, M.D.    MS Dieet

Zes weken geleden zijn mijn zus en ik een experiment begonnen om haar gezondheid te verbeteren door het Wahls dieet te volgen. Dit dieet is ontwikkeld door dokter Terry Wahls uit Iowa, VS.  Net als mijn zus kreeg dr Wahls de diagnose secondary progressive MS. Vandaag de dag kan ze weer staan, lopen, hardlopen, fietsen en leidt ze een productief leven. Ze doet onderzoek naar MS en geeft lezingen overal in de Verenigde Staten

Het dieet is in principe een jager/verzamelaar dieet en is gebaseerd op wat mensen miljoenen jaren gegeten hebben, voor de komst van de voedingsindustrie.

Waar mogelijk moeten alle ingredienten biologisch zijn. Aangeraden wordt alles (voor zover mogelijk) rauw of gestoomd te eten. Bakken moet in kokosnootolie gebeuren.

De hoeveelheden staan in cups vermeld. Een Amerikaanse inhoudsmaat die ongeveer te vergelijken is met een (laag) theeglas.

Uit elke categorie kun je eten wat je wilt, als je maar op het vermelde aantal cups uitkomt.

Hier volgt een lijst van het er per dag gegeten dient te worden.

 

Cruciferous/Groen    drie cups per dag

 

Boerenkool Chinese   kool
Collards Broccoli
Mustard   greens Bloemkool
Groene   kool Spruitjes
Rode   kool Radijsjes
Turnips Kohlrabi
Bok   choy Bladsla
Beet   greens Spinazie
Romaine   sla Ondere   groene
Turnips/rutabaga

 

 

Ui/champignon     1 cup per dag

 

Ui/shalot Prei
Bieslook Champignons
Knoflook  

 

 

Rood                           1 cup per dag

Tomaten Red   peppers
Watermeloen Aardbeien
Rode   bietjes Rode   bessen

 

Blauw/zwart              1cup per dag

Blauwe   aardappek Zwarte   druiven
Bosbessen Granaatappel
Rode   bietjes Mulberries
Vlierbessen Black   berries
Plum

 

Geel/oranje                1 cup a dag

Wortel Squash
Perziken Sinaasappels
pompoen Yellow   beets
Muskmelon Ananas
Yams

Fruit en groente naar keuze             2 cups a day

 

Mineralen                   1/4  to 1 theelepel per day

Gedroogd   zeewier Dried   kelp
Zeezout Gist
Bone   broth

 

 

Plant Protein

Dr Wahls noemt geen duidelijke hoeveelheid. Wij doen elke dag een handje walnoten, amandelen, Pompoenzaden, zonnebloempitten en sesamzaad.

All of these should be eaten raw

Walnoten Almandelen
Pecan   noten Brazil   nuts
Filbert Poempoenzaden
Zonnebloempitten Sesamezaadjes
Glutenvrije   sojasaus Legumes/beans

 

Essential fats/oils                   1eetlepel olie per dag. Voor de supplementen geeft ze geen hoeveelheid. Wij volgen de aanwijzingen op het flesje

Lijnzaadolie Hennepolie
Visolie Krill oil capsules

Animal protein                      ongeveer 115 gram (vis 2+ keer per week)

Wilde vis, biologisch vlees van dieren die gras gegeten hebben

Vis Lam
Gevogelte Rund
Varken Orgaanvlees 1 keer per week

Eieren Mogen als ze maar van kippen komen die gras gegeten hebben

 

 

Kruiden                         hier voor geldt: eet meer kruiden

Kaneel Cloves
Cardamom Nootmuskaat
Turmeric Gember
Peterselie Sage
Rozemarijn Tijm
Basillicum Oregano
Komijn Koriander
Bay Zwarte peper
Fennel Fenugreek

Algae                          Volgens aanwijzing op de verpakking

Chlorella Spirulina

Granen                                    Alleen GLUTENVRIJ en pas als alle cups op zijn

Rijst Millet
Oatmeal Buckwheat
Brood Cereal
Pasta

Melk en melkprodukten

GEEN!

Drinken

Water (Wahls raadt flessen water aan, maar in de VS is de kraanwaterkwaliteit niet altijd al te best…), groene thee

Wahls diet

Monique                                                                                                15 Maart 2013

Terry Wahls, M.D.    MS Diet

Six weeks ago, my sister and I started an experiment to improve her health by following the Wahls diet. A diet developed by doctor Terry Wahls from Iowa. Like my sister dr Wahls was diagnosed with secondary progressive MS. Today she’s able to stand, jog, bike and she leads a productive life,  giving lectures all around the country and doing MS research.

The diet is basically a hunter/gatherer diet and is based on what people used to eat for millions of years, before the food industry took over with dramatic results. All items should be organic and must be eaten raw or steamed, if possible. If baked, they need to be baked in extra virgin coconut nut oil

Here’s a list of the kinds of the foods and the amounts that must be eaten daily

Cruciferous/Greens              Three cups a day

 

Kale Chinese   cabbage
Collards Broccoli
Mustard   greens Cauliflower
Green   cabbage Brussels   sprouts
Red   cabbage Radishes
Turnips Kohlrabi
Bok   choy Leaf   lettuce
Beet   greens Spinach
Romaine Others   greens
Turnips/rutabaga

Onions/Mushrooms     1 cup per day

 

Onions Leeks
Chives Mushrooms
Garlic  

 

 

Red                             1 cup per day

Tomatoes Red   peppers
Watermelons Strawberries
Red   beets Red   berries

 

Blue/black                  1cup per day

Blue   potato Black   grapes
Blue   berries Pomegranate
Red   beets Mulberries
Elderberries Black   berries
Plum

 

Yellow/orange                        1 cup a day

Carrot Squash
Peaches Oranges
Pumpkin Yellow   beets
Muskmelon Pineapple
Yams/sweet   potatoes

Fruit and/or vegetables of your choice                    2 cups a day

Minerals                     1/4  to 1 teaspoon a day

Dried   sea weed Dried   kelp
Sea   salt Nutritional   yeast
Bone   broth

 

 

Plant Protein

Dr Wahls doesn’t state an amount (we have 5 hands a day and include almonds, pumpkin seed, sunflower seeds and sesame seeds every day. Sesame seeds need to be grinded prior to consumption. Don’t buy them grounded, because they lose nutritional value)

All of these should be eaten raw

Walnuts Almonds
Pecan Brazil   nuts
Filbert Pumpkin   seeds
Sunflower   seeds Sesame   seeds
Gluten   free soy sauce Legumes/beans

 

 

Essential fats/oils                   1 tablespoon of oil a day, follow directions on label of capsules        

Flax   oil Hemp   oil
Fish   oil capsules Krill   oil capsules

Animal protein                      4 oz. a day (fish should be eaten 2+ times a week)

All fish should be wild, all animal protein should be organic, pork should be pasture, grass fed

Fish Lamb
Poultry Beef
Pork Organ   meat once a week

Eggs are not a preferred food but can be eaten as long as they are laid by grass fed chicken

 

 

 

 

 

Spices                          general rule here is: Eat more herbs and spices

Cinnamon Cloves
Cardamom Nutmeg
Turmeric Ginger
Parsley Sage
Rosemary Thyme
Basil Oregano
Cumin Coriander
Bay Black   pepper
Fennel Fenugreek

Algae                          Follow directions on bottle

Chlorella Spirulina

Grains                                    Can be eaten, but only NON GLUTEN and not before  all preferred category  items have been eaten

Rice Millet
Oatmeal Buckwheat
Bread Cereal
Pasta

Milk and dairy products

NO MILK AND DAIRY PRODUCTS SHOULD BE EATEN.

Drinks

Purified water, Green tea, coconut water

Dr Wahls is still improving her diet and a lot of supplements are expected to be added. Through research of our own, we have come up with the following foods and supplements.

Raw cacao

Goji berries

Acai berries

Pomegranate

Aronia Berries

Vitamine D

Alcar

Vitamine B12

Before buying any supplements check out ConsumerLab.com An organization that independently tests the purity of supplements and posts their results online.

To give you an impression of what meals on a typical day on the Wahls diet looks like, here are some pictures with a short description of what we ate last Friday.

untitled

Smoothie with kale, banana, kiwi, two oranges

untitled6

Hot breakfast, baked tomatoes, mushrooms, spring onion, bacon, basil, oregano, black pepper and sea salt

untitled5

Salad of rucola and spinach, walnuts and olives

untitled3

Salad of wild Salmon, watercress, pumpkin seeds, sunflower seeds and sesame powder and hidden sea weed

untitled4

Coconut water with blended Goji berries and fresh cacao powder

untitled1

Creamy spicy tomato coconut soup with red peppers, ginger, lemon, garlic and spring onion

untitled2

Desert of Apple cinnamon sauce with honey and almonds

We are now six weeks into our three month experiment and these are the improvements my sister has experienced so far:

  1. She feels a lot warmer, and doesn’t need blankets or hot water bottles anymore
  2. She is able to do ‘#2’ again and has stopped her every other day colon hydro therapy
  3. She is able to cross her feet
  4. She is able to lift her legs while lying on her back in bed
  5. She is able to lift her feet, no more dragging toes
  6. She is able to take off her glasses
  7. She can stand longer
  8. She has less muscle stiffness
  9. She has bigger lung capacity
  10. She’s got far more energy
  11. She has regained function of her right hand
  12. She is practicing walking with support
  13. Better hand eye coordination

I’m pretty amazed by the results so far, but I’m also disappointed that my sister hasn’t made greater progress yet. We will continue our experiment and keep you posted!

Ctrl+Click here for a you tube video presentation by dr Terry Wahls